نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6143
-
الف
+

عکس دختر افغانستانی که ماندگارترین تصویر قرن بیستم شد

عکس « استیو مک کری» از «شربت گل» دختر افغانستانی یک از ماندگارترین تصاویر قرن بیستم می باشد.

عکاسی خبری نقش مهمی را در نمایش آنچه که واقعا در دنیا در حال رخ دادن است، بازی می‌کند.

به گزارش آی فیلم2، تصاویری از وضعیت‌ مناطق جنگی و بلایای طبیعی، قصد دارند چشمان ما را به روی حقیقتی بیشتر از آنچه که لغات می‌توانند، باز کنند.

در این گزارش داستان عکس «دختر افغانستانی» را که توسط «استیو مک‌کری» عکاس خبری امریکایی گرفته شده است را خواهید خواند.

«شربت گل» دختر افغانستانی با عکس چاپ شده‌اش در مجله‌ی سال ۱۹۸۴میلادی نیشنل جیوگرافیک، که در یک کمپ پناه‌جویان در اطراف شهر پیشاور گرفته شده‌بود، شهرت جهانی یافت.

آن چه در نگاه اول می‌شود از دیدن چشمان او تعبیر کرد این است که چشمان او از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

مک کری عکاس این دختر گفته است که به سختی توانسته از او عکس بگیرد. او به آسانی به کسی اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد. تعبیر کنندگان چشمان شربت گل همواره گفته اند که با نگاه کردن به چشمان او می‌توان به روح او نفوذ کرد و تمام داستان زندگی اش را تصور کرد.

چشم‌های براق، گیرا و منحصر به فرد شربت گل، دومین چشم‌های زیبای جهان شناخته می‌شود. اکنون این بانوی رنگین چشم افغانستان به مونالیزای جنگ این کشور لقب گرفته است.

همان گونه که عکاس  عکس «دختر افغان» در جهان شناخته شد، این عکس نیز به عنوان چهره‌ای از سختی شرایط زندگی انسان در خاورمیانه  شناخته شد.

این عکس حتی امروز با گذشت ۳۰ سال همچنان متناسب شرایط جنگ در بعضی نقاط دنیا است. 

 سال ۲۰۰۲ مک‌کری با تلویزیون نیشنل جیوگرافیک  به پاکستان بازگشت تا بتواند شربت گل را پیدا کند. وقتی به کمپی که در آنجا از آن دختر عکاسی کرده بود، رسیدند متوجه شدند که کمپ تخریب شده است.

آنها تصویر دختر را به ریش سفیدان قبایل و صاحبان کمپ‌ها نشان دادند. مک‌کری با کمک یک روزنامه‌نگار پاکستانی که از هم‌قبیله‌های ساکنان آن کمپ بود، توانست با هزاران نفر درباره شربت گل صحبت کند.

سرانجام مردی را دید که برادر آن دختر را می‌شناخت. آن مرد به مک‌کری گفت که شربت گل در یکی از خطرناک‌ترین مناطق افغانستان زندگی می‌کند.

سرانجام عکاس توانست از طریق برادر آن دختر، او را ببیند. زمانی که آن زن سی ساله را دید به سرعت برق چشمان سبزش را تشخیص داد.

وقتی که شربت گل برقعه خود را برداشت، عکاس با دیدن تغییرات چهره‌اش در گذر زمان و به دلیل زندگی سختی که داشته شوکه شد.

تصویر جدید مک‌کری از این زن باری دیگر در یکی از نسخه‌های مجله نشنال جئوگرافیک به انتشار رسید. 

ب م

نظر شما
ارسال نظر